Hårt arbete?

Nyss på hästkunskapen pratade vi foder och olika typer av hästar. Tydligen arbetar hästar inte riktigt hårt föräns på elitnivå i fälttävlan, galopp eller trav. Det visste inte jag! Jag som känner mig elak när jag har ridit Boris en timme om dagen fem dagar i veckan så han blir svettig. Så om hästen har tillräcklig kondition och muskler ska det arbetet inte vara ansträngande.

Om man tänker efter så arbetar ju våra ridhästar sällan mer än en timme om dagen, och vad gör de resten av tiden? Går i hagen eller står i stallet. Ridskolehästar går i och för sig mer, men inte lika hårt oftast, än andra tävlingshästar.

Vet inte riktigt vad jag tycker, det verkar ju konstigt att hästen inte jobbar hårt fast den svettas och man börjar känna att den är trött. Fast det verkar ju mer vettigt ju mer man tänker på det haha. Tror inte läraren har fel precis. Vad tror ni?



Kommentarer
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

Lite lurigt de där då hästar på elitnivå har den konditionen som krävs för att arbetas så hårt som d gör.

Ridskolehästar har ju "sin kondis" för att kunna utföra de arbetet vi begär av dem.



/ Eleonor

2011-08-18 @ 14:44:35
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Emelie

sv: Fast jag tror det där med att slå på tappskor är lite av en vanesak, självklart kommer jag vara lite nojig i början men sen när jag gjort de några gånger blir jag nog mer säker =) Men jag skulle aldrig ställa mig och testa mig fram, därför vill jag gå en sån kurs innan

2011-08-18 @ 15:43:06
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0