Fördomar?

En ska jag har undrat över är varför man ser ner på de som inte har egen häst. Som Boris, han är ridskolehäst, men är precis som vilken privathäst som helst, bara att folk bildar sig en uppfattning om vad som är en ridskolehäst och tänker att alla är sådana. Alla ser en som mindre seriöst hästintresserad bara för att man har en häst som inte är ens egen.

Jag ser också ner på dem som har ridskolehäst. Mig själv alltså. Men varför ska det vara så då? Samma sak som att vissa med dyra fina tävlingshästar ser ner på dem som "bara" har en ridtravare.

Vad jag vill säga är att man inte ska vara så snabb att döma andra för vilken häst de har/inte har. Många har inte sett min ponny i verkligheten och antar att han är som "vilken ridskoleponny som helst". Seg skänkeldöv och har inte gått i form på tio år. Och om någon inte visste att han var ridskolepony skulle man inte se det. Självklart finns det nybörjarhästar också, men inte bara de. Så tänk innan ni kommenterar någons häst som ni faktiskt inte vet något om. Eller, det räcker med en blick.

Ridskolehästar...

Kommentarer
Postat av: sarah

Jag håller helt klart med dig! Alla har inte möjligheten att köpa fina hästar för 150 tusen, vissa rider ridskolehäst (som du) och andra rider ridtravare (som jag). Man får göra det bästa av möjligheterna man har, som att du jobbar och kämpar för att kunna vara hyrare på Boris. Det bevisar ju bara att du är villig att sattsa och prioritera för att komma någonstans. Vissa har en svårare väg upp, men det är inte omöjligt och nä man väl kommer upp har man lärt sig så mycket på vägen! :)

2011-05-09 @ 21:51:15
URL: http://tophorses.blogg.se/
Postat av: Åsa

Håller också med, men du borde inte se ner på dig själv. Man har häst efter egna förutsättningar, visst kan jag köpa en fin dyr dressyrhäst, men varför, när jag vill lulla runt i skogen med några små pass på banan? Mina fin-fina ridtravare är precis lagom för mig.

Och ridskolor behövs! Utmärkta ställen att lära sig rida på. Ylva, du har tur, fin ponny, mysig ridskola och möjlighet till extra utveckling. Långt ifrån alla ridskolelever har den möjligheten.

2011-05-10 @ 10:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0