Bett

Boris hade en vargtand på vänster sida, och en flisa på höger sida. Dessutom hade han avlastat från vargtänderna så att andra tänder hade slitits ner för mycket.

Nu ska jag rida först 10 dagar på hackamoret, sen ska jag rida på ett rakt bett i gummi/plast och variera med ett kort tredelat bett med fasta ringar. Det är så kort att det ska stäckas ut och ligga som ett rakt i munnen.

Det raka plastbettet

Tredelat tränsbett

Det bettet jag hade innan

Hackamoret

Såhär stor skillnad är det i längd på de olika betten. Det raka är 11,5 och jag skulle tro att det långa tredelade är lika långt, medan det lilla bettet är 9,5(!)

Det blir nog superbra det här... Det är inte alls så jobbigt att rida med hackamore heller, jag tycker att Boris lyssnar fint. Det är bara lite svårt att leda med tygeln för då snurrar tränset runt och hamnar fel så att man måste stanna och rätta till det.

Jag fick tänderna i en liten påse haha. Att så små tänder kan göra så mycket problem...

Lite halvkassa bilder, men så blir det om man fotar inne i stallet ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0