Frisera

När jag friserar Boris så...

Rycker jag manen, eftersom jag tycker att det är hundra gånger snyggare än att klippa. Boris har dock inte samma åsikt han brukar skaka på huvudet så mycket han kan.


Sen klipper jag "tuppisen" där grimmans och tränsets nackstycken är. Den ska vara så kort som möjligt och helst inte synas alls att det är klippt. Bara för att manen inte ska trassla sig.


Svansen klipps också, längst ner bara. Den ska vara lagom lång, några cm över kotan ska den sluta när hästen står stilla i stallet, den ser kortare ut i rörelse eller om det blåser lite. Svansroten lämnar jag naturligt, jag tycker det är riktigt fult att klippa där, som vi gör i skolan.


Allt hår som sticker ut ur öronen ska klippas. Inte inuti öronen eftersom de håren har en funktion. Men det gör så stor skillnad för ett välvårdat intryck!


Hovskägget trimmas, på en häst med lite hovskägg från början och smala ben, som Boris tycler jag att det är snyggare. Men om det är mycket hovskägg blir det oftast bara fult och hackigt om man klipper.


Kronranden brukar jag lämna som den är. Boris har ändå inte så mycket hår som hänger ner så det skulle nog bara se kantigt ut om jag försökte klippa det.


Under ganascherna och framåt klipper jag på vintern - på sommaren finns inget att klippa där. Det ser också mer välvårdat ut än med långt hår som hänger ner. Det får i alla fall Boris att se ut som ett russ.

Felize

Hur friserar ni era hästar?



Kommentarer
Postat av: Michelle

super sööt blogg verkligen:)

2011-07-21 @ 20:15:30
URL: http://ponnybrudarnaa.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

SV: kul att du skriver att det uppskattas. då vet man det till nästa gång :)

2011-07-21 @ 21:34:14
URL: http://stockholmsjenna.se
Postat av: vilma

hahaha, så tänkte jag också - all reklam är bra reklam! ;)

2011-07-21 @ 22:55:28
URL: http://skimmelmupparna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0